Vi er en liten startup, med et stort mål: Vi skal forbedre norske menns solvett og solvaner, og bidra til å redusere hudkreft.

Norske menn er på topp 5 i verden når det gjelder hudkrefttilfeller, og på tredjeplass i verden når det gjelder dødelighet fra hudkreft. Og statistikken er økende. Kreftforeningen mener dette blant annet skyldes at menn har for dårlig solvett - de oppholder seg for lenge i solen uten pauser, dekker ikke godt nok til eksponerte områder med klær, og ikke minst: De er for dårlige til å bruke solkrem.

Bak Værbitt står founder Erik Getz Skotvedt og co-founder Janicke Eckbo. 

Erik sitt innfall om å starte opp Værbitt handlet først og fremst om å dekke et personlig behov for å finne en solkrem som møtte hans kriterier. Hver vår når sola tittet fram, tok han til takke med solkremer han egentlig ikke var fornøyd med. De luktet feil, konsistensen samarbeidet ikke med hans hårete, aktive og tidvis svette kropp, og solkremene han fant var gjerne dyre med lite appellerende merkevarer. 

Mangelen på et eget solprodukt for menn i markedet, er påfallende. Vil menn ta mer eierskap til egen solbeskyttelse med et egnet solprodukt spesielt for dem på markedet? 

Vil et eget solprodukt for menn, over tid, kunne bidra til å endre og øke solkrembruken hos menn, og på sikt bidra til å redusere hudkrefttilfeller?

Vår hypotese er (ikke overraskende) et ydmykt ja!

Vi skal i hvert fall gjøre et godt forsøk.

Vi vet at menn er mer opptatt av hudpleie enn før, og at bevisstheten rundt solbeskyttelse øker. Vi tror utfordringen ligger i å bygge nye vaner, der smøringen blir del av en fast rutine, framfor en sporadisk greie. Den eneste måten å oppnå dette på, er å sørge for at også gutta har egne solkremer i toalettmappen og baderomsskapet, som tas fram og benyttes jevnlig inntil det blir en vane.

Værbitt består av et lite antall dedikerte folk, som ønsker å utgjøre en forskjell.

Vi håper dere liker Værbitt!